In de krijgskunsten zijn er in principe twee vormen van verdediging: blokkeren en ontwijken. Taekwon-do kent naast de gebruikelijke blokkeringen met de armen ook vele blokkeringstechnieken met de benen. Met name in bepaalde situaties, die getraind worden in het Taekwon-do, zijn deze technieken uiterst doeltreffend, mede door de grotere reikwijdte en krachtontwikkeling van de benen ten opzichte van de armen. Bovendien kan men, wanneer de benen gebruikt worden om te blokkeren, de vrije armen gebruiken voor ofwel een tweede blokkering ofwel een simultane tegenaanval.

De voetblokkeringen in het authentieke Taekwon-do bestaan uit: rijzende, maanvormige, duwende en hakende traptechnieken, waarbij in tegenstelling tot de aanvallende traptechnieken de voet niet direct wordt teruggetrokken na uitvoering van de techniek. Uitzonderingen daar gelaten.

Bij het blokkeren van een aanvallende stoot- of slag techniek dient men er erg in te hebben de verdedigende voet zo dicht mogelijk tegen de pols van de tegenstander te plaatsen, zodat met niet alsnog geraakt kan worden en bovendien een grotere afstand bewaart om een tegenaanval te plaatsen. Dit is een belangrijke vuistregel, waarop echter uiteraard uitzonderingen bestaan.

Rijzende trap (Cha Olligi)
Er kan een voorwaartse en een zijwaartse variant van de rijzende trap uitgevoerd worden. Bij de voorwaartse variant gebruikt de verdediger de bal van de voet (ap kumchi). Bij de zijwaartse variant wordt de zijkant van de voetzool (balkal) als verdedigingswapen gebruikt. Beide varianten worden tijdens de training ook veel gebruikt om spierontwikkeling te stimuleren, hoewel het voornaamste doel van deze techniek is om aanvallen rcihting de middensectie en hoger te blokkeren.

Voorwaarts rijzende trap (Apcha Olligi)
Deze trap wordt gebruikt om de stoot van de aanvaller uit de baan te brengen door de onderarm te trappen. Tijdens uitvoering van deze techniek dient de knie van het trappende been niet teveel gebogen te zijn.

Voorwaarts rijzende trap (Apcha Olligi)

Zijwaarts rijzende trap (Yopcha Olligi)
Deze techniek wordt gebruikt om de aanvallende hand of voet uit de baan te brengen. Zorg ervoor dat het lichaam half-aangezicht heeft tijdens het starten van de techniek. Tijdens de training zijn zitstand, loopstand en diagonale stand het meest geschikt voor ontwikkeling van de beenspieren.

Zijwaarts rijzende trap (Yopcha Olligi)

Maanvormige trap (Bandal Chagi)
Deze techniek wordt gebruikt om een aanval naar het middengedeelte van het lichaam of daarboven af te weren. De voetzool dient als verdedigingswapen gebruikt te worden. Vergeet ook niet bij het uitvoeren van deze techniek om het doelwit in een boog te benaderen. Het voordeel van deze techniek is dat het blokkerende been na het uitvoeren van de verdediging snel opnieuw voor een aanvullende techniek gebruikt kan worden. De belangrijkste aanvalspunten zijn het ellebooggewricht, de achillespees en het enkelgewricht. Ook de onderarm en het scheenbeen van de tegenstander kunnen gezien worden als mogelijke doelwitten van de wering. Zorg ervoor dat de achterkant van de hiel op het moment van blokkeren naar beneden wijst. Bij deze techniek wordt een lage, midden en hoge variant onderscheiden.

Maanvormige trap (Bandal Chagi)

Golvende trap (Doro Chagi)
Deze techniek wordt voornamelijk gebruikt om een trap naar het scrotum te blokkeren. Daarbij kan deze techniek ook goed gebruikt worden om te voorkomen dat de tegenstander inkomt om een stampende trap te maken. De techniek wordt over het algemeen vanuit de zittende stand uitgevoerd en in enkele gevallen vanuit de diagonale stand. Het hoofdkenmerk van deze trap is dat de trap zo rap uitgevoerd moet worden dat het punt van lichaamszwaartekracht (in midden) onveranderd blijft. Als verdedigingswapen wordt de zijkant van de voetzool gebruikt, welke zijn doelwit in een rechte lijn dient te naderen, zonder draaiende (voor)beweging. Het enkelgewricht is het enige geschikte doelwit. De trappende voet dient na elke trap terug naar de grond gebracht te worden.

Golvende trap (Doro Chagi)

Afstoppende trap (Cha Momchugi)
Er kan een voorwaartse en een zijwaartse variant van de afstoppende trap uitgevoerd worden. Bij de voorwaartse variant gebruikt de verdediger de bal van de voet in cominatie met de achterkant van de voetzool. Bij de zijwaartse variant wordt de zijkant van de voetzool als verdedigingswapen gebruikt. Bij het uitvoeren van deze trap/wering bevindt de voet zich enkele momenten op het lichaam van de tegenstander.

Voorwaarts stoppende trap (Apcha Momchugi)
Omdat het doel van deze trap is om de tegenstander af te stoppen, wordt deze techniek vooral toegepast wanneer de tegenstander naar voren rent of dichterbij probeert te komen. De borst en solar plexus zijn de voornaamste doelwitten.

  1. Het blokkeringswapen dient het doelwit in een rechte lijn te treffen.
  2. Hou het lichaam half-aangezicht op het moment van impact.
  3. Buig het standbeen niet meer dan nodig op het moment van raken.

Voorwaarts stoppende trap (Apcha Momchugi)

Zijwaarts afstoppende trap (Yopcha Momchugi)
Deze techniek heeft twee functies. De eerste is om de aanvallende voet van de tegenstander te blokkeren. De tweede is om de tegenstander af te stoppen wanneer deze naar voren komt. In beide gevallen moet de verdediger gereed zijn om direct een counter-aanval te maken. De scheen of knie is het doelwit en het blokkeringswapen dien het doel te treffen in een boog.

Zijwaarts afstoppende trap (Yopcha Momchugi)

Hakende trap (Golcho Chagi)
Op dezelfde manier als dat een hakende wering met de hand (golcho makgi) wordt uitgevoerd, kan dit met de voet gedaan worden. Als aanvalsdoelen fungeren de ellebooggewrichten en de achillespezen. Als blokkeringswapen wordt de zijkant van de wreef gebruikt. Het doelwit dient in een bocht vanaf de buitenkant benaderd te worden. Het is aan te bevelen om deze techniek naar de buitenkant van de aanvallende arm of het aanvallende been uit te voeren. De trappende voet kan ook de functie van een tegenaanval vervullen. Zorg ervoor dat de buitenkant van het scheenbeen naar buiten wijst op het moment van raken. Bij deze techniek wordt een lage, midden en hoge variant onderscheiden.

Hakende trap (Golcho Chagi)