Yul Gok is het pseudoniem van de filosoof en geleerde Yi I (1536-1584) bijgenaamd “Confucius van Korea”. De tul kent 38 bewegingen die refereren aan zijn geboorteplaats op 38 graden latitude. Het diagram weerspiegelt metaforisch “geleerde”.

De Taekwon-do leerling leert de volgende nieuwe technieken te oefenen in dit patroon:

  • Annun so ahpjoomuk kaunde jirugi – Voorvuiststoot midden in zitstand
  • Gunnun so sonbadak golcho makgi – Hakend handpalmblok in loopstand
  • Gunnun so ahp palkup taerigi – Voorwaartse elleboogslag in loopstand
  • Niunja so sang sonkal makgi – Tweezijdig meshandblok in L-stand
  • Kyocha so dungjoomuk nopunde yop taerigi – Rugkantvuistslag hoog in X-stand
  • Gunnun so doopalmok nopunde makgi – Dubbelvoorarmblok hoog in loopstand

De Taekwon-do leerling leert de volgende ritme’s te oefenen in dit patroon:

  • Normaal tempo – Normal motion
  • Versneld tempo – Fast motion
  • Verbonden tempo – Connecting motion

Betekenis: Filosoof
Aantal bewegingen: 38
Graduatie: 4de kup
Begin: Parallelle gereedstand

  1. Verplaats de linker voet naar Ben vorm een zittende stand richting D. Strek tegelijktijdig de linker vuist richting D horizontaal.
  2. Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist. Behoud de zittende stand richting D.
  3. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist en behoud hierbij de zittende stand richting D. Voer punt 2 en 3 in een vloeiende beweging uit.
  4. Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet naar A en vorm een zittende stand richting D. Strek tegelijktijdig de rechter vuist richting D horizontaal.
  5. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist en behoud hierbij de zittende stand richting D.
  6. Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist en behoud hierbij de zittende stand richting D. Voer punt 5 en 6 in een vloeiende beweging uit.
  7. Verplaats de rechter voet naar AD en vorm een rechter lopende stand richting AD en maak tegelijktijdig een rechter zijwaarts blok met de binnenkant van de rechter voorarm.
  8. Maak een lage snelle voorwaartse trap richting AD met de linker voet. Behoud de positie van de handen zoals bij punt 7.
  9. Laat de linker voet zakken richting AD tot een linker lopende stand richting AD en maak tegelijktijdig een middelhoge stoot rixhting AD met de linker vuist.
  10. Maak een middelhoge stoot richting AD met de rechter vuist en behoud hierbij de linker lange loopstand richting AD. Voer punt 9 en 10 in een vloeiende beweging uit.
  11. Verplaats de linker voet richting BD en vorm een linker lange loopstand richting BD. Maak tegelijktijdig een middelhoog zijwaarts blok richting BD met de linker binnen voorarm.
  12. Maak een snelle lage voorwaartse trap richting BD met de rechter voet en behoud hierbij de positie van de handen zoals de waren bij punt 11.
  13. Laat de rechter voet zakken richting BD en vorm een rechter lopende stand richting BD. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting BD met de rechter vuist.
  14. Maak een middelhoge stoot richting BD met de linker vuist en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting BD. Voor punt 13 en 14 in een vloeiende beweging uit.
  15. Maak een middelhoog hakend blok richtingD met de rechter palm en vorm tegelijktijdig een rechter lange loopstand richting D, draai met de linker voet.
  16. Maak een middelhoog hakend blok richting D met de linker palm en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting D.
  17. Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting D. Voer 16 en 17 in een vloeiende beweging uit.
  18. Verplaats de linker voet richting D en vorm een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een middelhoog hakend blok richting D met de linker palm.
  19. Maak een middelhoog hakend blok richting D met de rechter palm en behoud hierbij de linker lange loopstand richting D.
  20. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist en behou dhierbij de linker lange loopstand richting D. Voor 19 en 20 in een vloeiende beweging uit.
  21. Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijkertijd een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  22. Draai het gezicht richting D en vorm een rechter gebogen gereedstand A richting D.
  23. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting D met de linker voet.
  24. Laat de linker voet zakken richting D tot een linker lopende stand richting D en maak tegelijktijdig een rechter elleboogstoot naar de linker palm.
  25. Draai het gezicht richting C en vorm een gebogen linker gereedstand A richting C.
  26. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting C met de rechter voet.
  27. Laat de rechter voet zakken richting C en vorm een rechter lopende stand richting C. Maak tegelijktijdig een linker elleboogstoot richting de rechter palm.
  28. Verplaats de linker voet richting E en een rechter korte stand richting E en maak tegelijktijdig een dubbel meshand blok.
  29. Verplaats de rechter voet richting E en vorm een rechter lange loopstand richting E en maak tegelijktijdig een middelhoge steek richting E met de rechter rechte vingertoppen.
  30. Verplaats de rechter voet richting F, draaiend met de klok en vorm een linker korte stand richting F. Maak tegelijktijdig een dubbel meshand blok.
  31. Verplaats de linker voet richting F en vorm een linker lopende standrichting F en maak tegelijktijdig een middelhoge steek richting F met de linker rechte vingertoppen.
  32. Verplaats de linker voet richting C en vorm een linker lopende stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoog zijwaarts blok richting C met de linker buiten voorarm.
  33. Maak een middelhoge stoot richting C met de rechter vuist en behoud hierbij de linker lange loopstand richting C.
  34. Verplaats de rechter voet richting C en vorm een rechter lopende standrichting C. Maak tegelijktijdig een hoog zijwaarts blok met de rechter buiten voorarm.
  35. Maak een middelhoge stoot richting C met de linker vuist. Behoud hierbij de rechter lopende stand richting C.
  36. Spring richting C en vorm een linker x-stand richting B. Maak tegelijktijdig een hoge zijwaartse slag richting C met de linker achtervuist.
  37. Verplaats de rechter voet richting A en vorm een rechter lange loopstand richting A. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting A met de rechter dubbel voorarm.
  38. Breng de rechter voet naar de linker voet en verplaats de linker voet dan naar B en vorm een linker lopende stand richting B. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting B met de linker dubbel voorarm.

Yul-Gok
Yul-Gok
Yul-Gok
Yul-Gok
Yul-Gok