Yoo Sin is vernoemd naar een generaal. De tul kent 68 bewegingen, de laatste twee cijfers uit het herenigingsjaar van Korea 668 n.Chr. De gereed stand kenmerkt een getrokken zwaard aan de rechterzijde, die de vergissing van Yoo Sin symboliseert in het volgen van de opdracht om te vechten tegen zijn eigen natie

Betekenis: Generaal
Aantal bewegingen: 68
Graduatie: 4de dan
Begin: Krijger gereedstand B

  1. Verplaats de linker voet richint B en vorm een zittende stand richting D. Strek tegelijktijdig beide ellebogen horizontaal naar de zijden.
  2. Maak een hoekstoot richting C met de linker vuist verschuivend richting A. Behoud de zittende stand richting D.
  3. Maak een hoekstoot richting C met de rechter vuist verschuivend richting B. Behoud de zittende stand richting D.
  4. Maak een middelhoog hakend blok richting D met de rechter palm. Sta tegelijkertijd op richting D.
  5. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting D.
  6. Maak een middelhoog hakend blok richting D met de linker palm. Sta tegelijkertijd op richting D.
  7. Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting D.
  8. Verplaats de linker voet naar BD en vorm een linker lange loopstand richting BD. Maak tegelijktijdig een hoog zijwaarts blok naar BD met de linker buiten voorarm.
  9. Maak een cirkelblok richting D met de rechter binnen voorarm en behoud hierbij de linker lange loopstand richting BD.
  10. Maak een scheppend blok met de linker palm en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting AD.
  11. Maak een middelhoge stoot richting AD met de rechter vuist en behoud hierbij de zittende stand richting AD. Voer 10 en 11 uit als bij elkaar behorende bewegingen.
  12. Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting AD en vorm een rechter lange loopstandrichting AD. Maak tegelijktijdig een hoog zijwaarts blok richting AD met de rechter buiten voorarm.
  13. Maak een cirkelblok richting D met de linker binnen voorarm en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting AD.
  14. Maak een scheppend blok met de rechter palm en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting BD.
  15. Maak een middelhoge stoot richting BD met de linker vuist en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting BD. Voer 14 en 15 uit als bij elkaar behorende bewegingen.
  16. Maak een hoog hakend blok richting BC met de rechter palm en vorm tegelijkertijd een linker lange loopstand richting BC.
  17. Maak een middelhoge stoot richting BD met de linker vuist en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting BD.
  18. Maak een hoog hakend blok richting AD met de linker palm en vorm tegelijkertijd een rechter lange loopstand richting AD.
  19. Maak een middelhoge stoot richting BD met de rechter vuist en vorm een zittende stand richting BD. Voer 16,17,18 en 19 uit in een achtereenvolgende beweging.
  20. Verplaats de rechter voet naar C en vorm een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een drukkend blok met de x-vuist.
  21. Maak een stijgend blok met de x-meshand en behoud hierbij de linker lange loopstand richting D. Voer 20 en 21 achtereenvolgend uit.
  22. Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist. Laat de linker palm tot op het rechter elleboog gewricht slippen en behoud hierbij de linker lange loopstand richting D.
  23. Maak een snelle voorwaartse trap richting D met de rechter voet. Behoud de positie van de handen zoals in 22.
  24. Laat de rechter voet zakken richting D en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de linker vuist.
  25. Maak een drukkend blok met de x-vuist en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting D.
  26. Maak een stijgend blok met de x-meshand en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting D.
  27. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist. Laat de rechter palm tot op het linker ellebooggewricht slippen en behoud hierbij de rechter lange loopstand richting D.
  28. Maak een snelle lage voorwaartse trap richting D met de linker voet. Behoud de positie van de handen zoals deze waren in 27.
  29. Laat de linker voet zakken richting D en vorm een linker lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  30. Verplaats de rechter voet richting D en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  31. Verplaats de linker voet richting D en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  32. Verplaats de linker voet richting C en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  33. Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  34. Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter lange loopstand richting D.Verplaats de rechter voet richting D en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting D met de dubbelle rechter voorarm.
  35. Maak een laag blok richting D met de linker voorarm. Behoud de rechter voorarm in de positie als in 34 en behoud de rechter lange loopstand richting D. Voer beweging 34 en 35 snel achter elkaar uit.
  36. Verplaats de linker voet richting D en vorm een linker lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting D met de linker dubbelle voorarm.
  37. Maak een laag blok richting D met de rechter voorarm. Behoud de positie van de linker voorarm zoals deze was in 36 en behoud de linker lange loopstand richting D. Voer 36 en 37 snel achtereenvolgend uit.
  38. Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  39. Verplaats de linker voet op lijn CD en draai dan tegen de klok in, draaiend met de linker voet en vorm zo een rechter korte stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting C met de linker omgekeerde meshand.
  40. Breng de rechter voet naar de linker voet en vorm een gesloten gereedstand C richting C.
  41. Verplaats de rechter voet richting CF in een stampende beweging en vorm een rechter lange loopstand richting CG. Maak tegelijktijdig een opwaartse stoot richting CF met de dubbelle vuist.
  42. Breng de rechter voet naar de linker voet en verplaats dan de linker voet richting CE met een stampende beweging. Vorm een linker lange loopstand richting CE en maak tegelijktijdig een opwaartse stoot richting CE met de dubbelle vuist.
  43. Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting F en vorm een linker korte stand richting F. Maak tegelijktijdig een middelhoog blok richting F met de rechter binnen voorarm.
  44. Maak een middelhoge stoot richting F met de linker vuist en behoud hierbij de linker korte stand richting F.
  45. Breng de linker voet naar de rechter voet en vorm een gesloten stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoekstoot met de rechter vuist.
  46. Verplaats de linker voet richting E en vorm een rechter korte stand richting E. Maak tegelijktijdig een middelhoog blok richting E met de linker binnen voorarm.
  47. Maak een middelhoge stoot richting E met de rechter vuist en behoud hierbij de rechter korte stand richting E.
  48. Breng de rechter voet naar de linker voet en vorm een gesloten stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoekstoot met de linker vuist.
  49. Verplaats de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting E. Maak tegelijktijdig een u-vormige stoot richting E.
  50. Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting E. Vorm een rechter gefixeerde stand richting E en maak tegelijktijdig een u-vormige stoot richting E.
  51. Verplaats de rechter voet op lijn CD in een stampende beweging en vorm een zittende stand richting E. Maak tegelijktijdig een voorwaartse slag richting E met de rechter rugkant vuist.
  52. Maak een zwaaiende trap richting D met de rechter voet en maak dan een hoog buitenwaarts blok richting AC met de rechter buiten voorarm. Behoud de positie van de handen zoals in 51 en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting E.
  53. Maak een zwaaiende trap richting D met de linker voet en maak dan een hoog voorwaarts blok richting ED met de rechter buiten voorarm. Behoud de positie van de handen zoals in 52 en vorm tegelijktijdig een zittende stand richting E.
  54. Maak een horizontale slag richting C met de rechter achterhand en behoud de zittende stand richting E.
  55. Maak een middelhoge halfcirkelvormige trap naar de rechter palm met de linker voet.
  56. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting C met de linker voet en vorm een beschermend voorarm blok. Voer de trappen uit 55 en 56 achtereenvolgend uit.
  57. Laat de linker voet zakken richting C en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een horizontale slag richting C met de linker achterhand.
  58. Maak een middelhoge halfcirkelvormige trap naar de linker palm met de rechter voet.
  59. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting C met de rechter voet en vorm een beschermend voorarm blok. Voer de trappen uit 58 en 59 achtereenvolgend uit.
  60. Laat de rechter voet zakken richting C en vorm een zittende stand richting A. Maak tegelijktijdig een rechter 9-vormig blok.
  61. Verander de positie van de handen en behoud de zittende stand richting A.
  62. Verplaats de linker voet richting C, draaiend tegen de klok en vorm een zittende stand richting B. Maak tegelijktijdig een rechter 9-vormig blok.
  63. Verander de positie van de handen en behoud de zittende stand richting B.
  64. Maak een neerwaartse slag richting D met de rechter zijvuist en vorm tegelijktijdig een linker verticale stand door de linker voet terug te trekken.
  65. Verplaats de rechter richting A en vorm een linker lange loopstand richting B. Maak tegelijktijdig een hoge verticale stoot richting B met de dubbele vuist.
  66. Verplaats de rechter voet richting B, draaiend tegen de klok en vorm een linker lange loopstand richting A. Maak tegelijktijdig een hoge verticale stoot richting A met de dubbele vuist.
  67. Breng de rechter voet naar de linker voet en verplaats dan de linker voet richting BD en vorm een rechter korte stand richting BD. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting BD met de meshand.
  68. Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting AD en vorm een linker korte stand richting AD. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting AD met de meshand.

Yoo-Sin
Yoo-Sin
Yoo-Sin
Yoo-Sin
Yoo-Sin
Yoo-Sin
Yoo-Sin
Yoo-Sin