Yong-Gae is vernoemd naar een fameuze generaal gedurende de Koguryo dynastie, Yong Gae Somon. Er zijn in totaal 49 bewegingen, die refereren aan de laatste twee getallen uit het jaar dat Yon Gae de Tang dynastie verdreef uit Korea: 649 n.Chr. Maar liefst 300.000 strijders verloren hun leven bij deze strijd

Betekenis: Generaal
Aantal bewegingen: 49
Graduatie: 5de dan
Begin: Krijger Gereedstand A

  1. Verschuif richting C en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een laag beschermend blok richting D met de omgekeerde meshand. Voer uit in een cirkelbeweging.
  2. Maak een hoge stoot richting D met de rechter lange vuist en vorm tegelijktijdig een linker lange loopstand richting D door de linker voet te draaien. Voer langzaam uit.
  3. Verschuif richting C en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de voorarm.
  4. Maak een middelhoge buitenwaartse slag richting D met de rechter meshand en vlieg tegelijktijdig richting D en land dan richting D en vorm een linker korte stand richting D met de rechter meshand uitgestrekt richting D.
  5. Verschuif richting C en behoud de linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een controlerend blok richting D met de x-vuist.
  6. Maak een hoge buitenwaartse vingertopslag richting D met de rechter platte vingertoppen. Vorm tegelijktijdig een rechter lange loopstand richting D door de rechter voet te slippen.
  7. Maak een neerwaartse steek met de rechter rechte elleboog en vorm tegelijktijdig een linker achtervoetstand richting D door de rechter voet terug te trekken.
  8. Spring richting D en vorm een linker x-stand richting AD. Maak tegelijktijdig een hoge zijwaartse slag richting D met de rugkant van de linker vuist.
  9. Verplaats de rechter voet richting C en vorm een linker lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een laag buitenwaarts blok richting D met de rechter meshand.
  10. Verplaats de rechter voet op lijn AB en vorm een parallelle stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog hakend blok richting D met de linker palm.
  11. Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist en behoud hierbij de parallelle stand richting D.
  12. Verschuif richting C en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een laag beschermend blok richting D met de omgekeerde meshand. Voer uit in een cirkelbeweging.
  13. Maak een hoge stoot richting D met de linker lange vuist en vorm tegelijktijdig een rechter lange loopstand richting D door de rechter voet te verplaatsen. Voer langzaam uit.
  14. Verschuif richting C en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de voorarm.
  15. Maak een middelhoge buitenwaartse slag richting D met de linker meshand en vlieg tegelijktijdig richting D en land dan richting D en vorm een rechter korte stand richting D met de linker meshand gestrekt richting D.
  16. Verschuif richting C en behoud hierbij de rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een controlerend blok richting D met de x-vuist.
  17. Maak een hoge buitenwaartse vingertopslag richting D met de linker platte vingertop. Vorm tegelijktijdig een linker lange loopstand richting D door de linker voet te slippen.
  18. Maak een neerwaartse steek met de linker rechte elleboog en vorm tegelijktijdig een rechter achtervoetstand richting D door de linker voet terug te trekken.
  19. Spring richting D en vorm een rechter x-stand richting BD. Maak tegelijktijdig een hoge buitenwaartse slag richting D met de rugkant van de rechter vuist.
  20. Verplaats de linker voet richting C en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een laag buitenwaarts blok richting D met de linker meshand.
  21. Verplaats de linker voet op lijn AB em vorm een parallelle gereedstand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog hakend blok richting D met de rechter palm.
  22. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist en behoud hierbij de de parallelle stand richting D.
  23. Verplaats de rechter voet richting A en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok met de omgekeerde meshand.
  24. Kruis de linker voet over de rechter voet en vorm een rechter x-stand richting D. Maak tegelijktijdig een horizontale steek met de dubbelle elleboog.
  25. Verplaats de rechter voet richting A en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een controlerend blok richting D met dubbelle rechte voorarmen.
  26. Kruis de linker voet over de rechter voet en vorm een rechter x-stand richting D. Maak tegelijktijdig een opwaartse stoot met de rechter vuist en trek hierbij de linker zijvuist voor de rechter schouder.
  27. Maak een hoge omgekeerde hakende trap richting B met de rechter voet.
  28. Laat de rechter voet zakken richting B en maak dan een hoge zijwaartse trap richting B met de linker voet. Trek hierbij beide handen voor de borst en draai tegelijktijdig met de klok mee.
  29. Laat de linker voet zakken richting B in een springende beweging en vorm een linker x-stand richting BD. Maak tegelijktijdig een neerwaartse slag richting B met de rugkant van de linker vuist.
  30. Verplaats de linker voet richting B en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok met de omgekeerde meshand.
  31. Kruis de rechter voet ove de linker voeten vorm een linker x-stand richting D. Maak tegelijktijdig een horizontale steek met de dubbele elleboog.
  32. Verplaats de linker voet richting B en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een controlerend blok richting D met de dubbele rechte voorarm.
  33. Kruis de rechter voet over de linker voet en vorm een linker x-stand richting D. Maak tegelijktijdig een opwaartse stoot met de linker vuist en trek hierbij de rechter zijvuist voor de linker schouder.
  34. Maak een hoge omgekeerde hakende trap richting A met de linker voet.
  35. Laat de linker voet zakken richting A en maak dan een hoge zijwaartse trap richting A met de rechter voet en trek hierbij beide handen voor de borst en draai tegelijktijdig tegen de klok in.
  36. Laat de rechter voet zakken richting A in een springende beweging en vorm een rechter x-stand richting AD. Maak tegelijktijdig een neerwaartse slag richting A met de rugkant van de rechter vuist.
  37. Verplaats de linker voet richting C eb vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de voorarm.
  38. Verplaats de linker voet richting D, draaiend tegen de klok in en vorm een linker achtervoetstand richting C. Maak tegelijktijdig een taille blok richting C met de rechter binnen voorarm.
  39. Verplaats de rechter voet rustig richting C en verplaats dan de linker voet richting D in een stampende beweging en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een hoge buitenwaartse slag richting D met de linker meshand.
  40. Verschuif richting C en behoud hierbij de rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog blok richting D met de voorarm.
  41. Verplaats de rechter voet richting D, draaiend tegen de klok in en vorm een rechter achtervoetstand richting C. Maak tegelijktijdig een taille blok richting C met de linker binnen voorarm.
  42. Verplaats de linker voet rustig richting C en verplaats dan de rechter voet richting D in een stampende beweging en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een hoge buitenwaartse slag richting D met de rechter meshand.
  43. Verplaats de rechter voet richting C, draaiend tegen de klok in en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de voorarm.
  44. Spring en maak een vliegende trap richting D met de rechter voet en draai tegelijktijdig geheel rond tegen de klok in en land richting D, een linker korte stand richting D vormend. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  45. Spring en maak een vliegende trap richting D met de linker voet en draai tegelijktijdig geheel rond met de klok mee en land richting D, een rechter korte stand richting D vormend. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  46. Maak een laag binnenwaarts blok richting D met de omgekeerde rechter meshand. Trek de linker vuist voor de rechter schouder en vorm tegelijktijdig een linker lange loopstand richting D door de rechter voet richting C te slippen.
  47. Schuif richting C en vorm een linker korte stand richting D en steek tegelijktijdig richting C met de linker zij-elleboog.
  48. Maak een laag binnenwaarts blok richting D met de omgekeerde linker meshand. Trek de rechter vuist voor de lniker schouder en vorm tegelijktijdig een rechter lange loopstand richting D door de linker voet richting C te slippen.
  49. Schuif richting C en vorm een rechter korte stand richting D en steek tegelijktijdig richting C met de rechter zij-elleboog.

yonggae_pattern1
Yong-Gae
Yong-Gae
Yong-Gae
Yong-Gae
Yong-Gae