Toi-Gye is de schrijfnaam van een bekende Koreaanse geleerde: Yi Hwang (16e eeuw). Yi Hwang was een authoriteit op het gebied van Neo-Confucianisme. De 37 bewegingen staan voor zijn geboorteplaats op de 37ste breedte graad. Het diagram weerspiegelt metaforisch geleerde.

De Taekwon-do leerling leert de volgende nieuwe technieken te oefenen in dit patroon:

  • Gunnun so dwijibo sonkut najunde tulghi – Vingertopsteek laag in loopstand
  • Moa so dungjoomuk yopdwi taerigi – Zijachterwaartse rugkantvuistslag in gesloten stand
  • Gunnun so kyocha joomuk noollo makgi – X-vuist drukken blok in loopstand
  • Annun so san makgi – W-blok in zitstand
  • Moorup ollyo chagi – Opwaartse knie
  • Gunnun so opun sonkut nopunde tulghi – Vingertopsteek hoog in loopstand
  • Niunja so doopalmok najunde miro makgi – Dubbelvoorarm duwend blok laag in L-stand
  • Kyocha so kyocha joomuk noollo makgi – X-vuist drukkend blok in X-stand
  • Niunja so sonkal najunde daebi makgi – Meshand defensief laag blok in L-stand

De Taekwon-do leerling leert de volgende ritme’s te oefenen in dit patroon:

  • Normaal tempo – Normal motion
  • Verbonden tempo – Connecting motion
  • Langzaam tempo – Slow motion

Betekenis: Geleerde
Aantal bewegingen: 37
Graduatie: 2de kup
Begin: Gesloten gereedstand B

  1. Verplaats de linker voet richting B en vorm een linker korte stand. Maak tegelijktijdig een middelhoog blok richting B met de linker binnen voorarm.
  2. Maak een lage steek richting B met de rechter vingertoppen en vorm tegelijktijdig een linker lopende stand richting B door de linker voet richting B te slippen.
  3. Breng de linker voet naar de rechter voet en vorm een gesloten stand richting D en maak tegelijktijdig een slag met de rugkant van de rechter vuist naar achteren richting C. Strek de linker arm neerwaarts naar de zijkant. Voer deze beweging rustig langzaam uit.
  4. Verplaats de rechter voet richting A en vorm een linker korte stand richting A en maak tegelijktijdig een middelhoog blok richting A met de rechter binnen voorarm.
  5. Maak een lage steek richting A met de linker vingertoppen en vorm tegelijktijdig een rechter lopende stand richting A door de rechter voet naar A te slippen.
  6. Breng de rechter voet naar de linker voet om een geloten stand richting D te vormen. Maak tegelijktijdig een slag met de rugkant van de linker vuist naar achteren richting C. Strek de rechter arm neerwaarts naar de zijkant. Voer deze beweging rustig langzaam uit.
  7. Verplaats de linker voet naar D en vorm een linker lopende stand richting D. Maak tegelijktijdig een drukkend blok met een x-vuist.
  8. Maak een hoge verticale stoot richting D met een dubbele vuist en behoud hier de linker lange loopstand richting D. Voer 7 en 8 in een snel tempo uit.
  9. Maak een middelhoge snelle voorwaartse trap richting D met de rechter voet. Behoud de positie van de handen zoals in 8.
  10. Laat de rechter voet zakken richting D en vorm een rechter lopende stand richting D.. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  11. Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist en behoud hierbij de rechter lopende stand richting D.
  12. Breng de linker voet naar de rechter voet en vorm een gesloten stand richting F, Maak tegelijktijdig een dubbelle zijwaartse elleboog steek. Voer deze beweging langzaam uit.
  13. Verplaats de rechter voet naar F in een stampende beweging en vorm een zittende stand richting C. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok richting D met de rechter buiten voorarm.
  14. Verplaats de linker voet naar F in een stampende beweging,draaiend met de klok en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok richting D met de linker buiten voorarm.
  15. Verplaats de linker voet naar E in een stampende beweging,draaiend met de klok en vorm een zittende stand richting C. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok richting C met de linker buiten voorarm.
  16. Verplaats de rechter voet naar E in een stampende beweging,draaiend met de klok en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok richting D met de rechter buiten voorarm.
  17. Verplaats de linker voet naar E in een stampende beweging,draaiend met de klok en vorm een zittende stand richting C. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok richting C met de linker buiten voorarm.
  18. Verplaats de linker voet naar F in een stampende beweging, draaiend met de klok en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok richting D met de linker buiten voorarm.
  19. Breng de rechter voet naar de linker voet en verplaats dan de linker voet richting D en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een laag duwend blok richting D met de linker dubbele voorarm.
  20. Strek beide handen naar boven alsof men een tegenstander’s hoofd grijpt. Maak tegelijktijdig een linker lange loopstand richting D door de linker voet naar D te slippen.
  21. Maak een opwaartse trap met de rechter knie en trek tegelijktijdig beide handen naar beneden.
  22. Laat de rechter voet zakken naar de linker voet en verplaats dan de linker voet richting C en vorm een rechter korte stand richting C. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting C met de meshand.
  23. Maak een snelle voorwaartse trap richting C met de linker voet. Behoud de postie van de handen zoals deze waren in 22.
  24. Laat de linker voet richting C zakker tot een linker lopende stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoge steek richting C met de linker platte vingertoppen.
  25. Verplaats de rechter voet naar C en vorm een linker korte stand richting C. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting C met de meshand.
  26. Maak een lage snelle voorwaartse trap richting C met de rechter voet . Behoud de positie van de handen zoals deze waren in 25.
  27. Laat de rechter voet zakken richting C en vorm een rechter lopende stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoge steek richting C met de rechter platte vingertoppen.
  28. Verplaats de rechter voet naar D en vorm een rechter korte stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoge achterwaartse rugkant vuistslag richting D met de rechter vuist en maak een laag blok richting C met linker voorarm.
  29. Spring richting C en vorm een rechter x-stand richting A en maak tegelijktijdig een drukkend blok met de x-vuist.
  30. Verplaats de rechter voet richting C en vorm een rechter lopende stand richting C. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting C met de rechter dubbelle voorarm.
  31. Verplaats de linker voet richting B en vorm een rechter korte stand richting B. Maak tegelijktijdig een laag beschermend blok richting B met de meshand.
  32. Maak een cirkelblok richting BD met de rechter binnen voorarm en vorm tegelijktijdig een linker loopstand richting B door de linker voet richting B te slippen.
  33. Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting A en vorm een linker korte stand. Maak tegelijktijdig een laag beschermend blok richting A met de meshand.
  34. Maak een cirkelblok richting AD met de linker binnen voorarm en vorm tegelijktijdig een rechter lopende stand richting A door de rechter voet naar A te slippen.
  35. Maak een cirkelblok richting CE met de rechter binnen voorarm en vorm tegelijktijdig een linker lopende stand richting CE.
  36. Maak een cirkelblok richting AD met de linker binnen voorarm en vorm een rechter lopende stand richting A.
  37. Verplaats de rechter voet op lijn AB en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot met de rechter vuist.

Toi-Gye
Toi-Gye
Toi-Gye
Toi-Gye