Sam Il markeert de historische datum 1 maart 1919, toen de Koreaanse vrijheidsbewegingen het leven zag. De 33 bewegingen van de zestiende tul staan voor de 33 patriotten die de oorspronkelijke bewegingen hebben opgezet


Betekenis: Historische datum
Aantal bewegingen: 33
Graduatie: 4de dan
Begin: Gesloten gereedstand C

  1. Verschuif richting D en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog defensief blok richting D met de voorarm.
  2. Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting D met de rechter dubbele voorarm.
  3. Verplaats de linker voet richting D en vorm een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een hoog zijwaarts blok richting D met de rechter meshand. Breng de linker palm op de rechter achter voorarm.
  4. Maak een middelhoge twisttrap (bituro chagi) richting A met de rechter voet en behoud de positie van de handen zoals bij 3.
  5. Laat de rechter voet zakken richting D en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  6. Verplaats de rechter voet op lijn CD en vorm een zittende stand richting B. Maak tegelijktijdig een middelhoog wigvormig blok met de omgekeerde meshand.
  7. Maak een lage steek richting C met de rechter opstaande vingertop en vorm tegelijktijdig een linker lange loopstand richting C door de rechter voet te draaien.
  8. Maak een hoog buitenwaarts blok richting D met de rechter buiten voorarm en maak een laag blok richting C met de linker voorarm. Vorm tegelijktijdig een rechter korte stand richting C door de linker voet terug te trekken.
  9. Verplaats de rechter voet richting C en vorm een zittende stand richting A. Maak tegelijktijdig een middelhoog wigvormig blok met de omgekeerde meshand.
  10. Maak een lage stoot richting C met een dubbele vuist. Vorm tegelijktijdig een linker korte stand richting C door de rechter voet terug te trekken.
  11. Verplaats de linker voet richting C en vorm een linker lange loopstand richting C. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting BC met een dubbele boog-hand en kijk hier doorheen.
  12. Verplaats de rechter voet richting C en vorm een rechter lange loopstand richting C. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting C met de linker vuist.
  13. Verplaats de rechter voet op lijn CD en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een lage stoot richting D met een dubbele vuist.
  14. Verplaats de linker voet richting B en vorm een rechter korte stand richting B. Maak tegelijktijdig een hoog beschermend blok richting B met de omgekeerde meshand.
  15. Maak een u-vormig blok richting B en vorm tegelijktijdig een linker gefixeerde stand richting B door de linker voet te slippen.
  16. Maak een vegende trap richting B met de rechter binnenkant voet en laat deze dan zakken richting B en vorm een rechter gefixeerde stand richting B. Maak tegelijktijdig een u-vormig blok richting B.
  17. Spring en draai geheel om tegen de klok in. Land op dezelfde plek en vorm een linker korte stand richting B. Maak tegelijktijdig een middelhoog defensief blok richting B met de meshand.
  18. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting B met de rechter voet en maak een meshand beschermend blok.
  19. Laat de rechter voet zakken naar de linker voet en verplaats dan de linker voet richting A en vorm een linker lopende stand richting A. Maak tegelijktijdig een elleboogstoot naar de linker palm met de rechter voor-elleboog.
  20. Verplaats de rechter voet richting A, draaiend tegen de klok en vorm een linker diagonale stand richting D. Maak tegelijkertijd een steek richting C met de linker achter-elleboog. Ondersteun de linker voorvuist met de rechter palm en draai het gezicht richting C.
  21. Maak een duwend blok met de x-vuist en vorm tegelijktijdig een rechter lange loopstand richting AD.
  22. Verplaats de linker voet richting A in een stampende beweging en vorm een zittende stand richting C. Maak tegelijktijdig een w-vormig blok met de buiten voorarm.
  23. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting A met de linker voet. Vorm tegelijktijdig een defensief voorarm blok.
  24. Laat de linker voet zakken richting lijn A en maak dan een laag defensief blok richting B met de meshand. Vorm tegelijktijdig een linker korte stand richting B door de linker voet te draaien.
  25. Verplaats de linker voet richting B en vorm een rechter achtervoetstand richting B. Maak tegelijktijdig een opwaarts blok met de linker palm.
  26. Verplaats de rechter voet naar B en vorm een linker achtervoetstand richting B. Maak tegelijktijdig een duwend blok met de dubbele palm.
  27. Verplaats de linker voet richting C in een stampende beweging en vorm een linker lange loopstand richting C. Maak tegelijktijdig een opwaartse stoot richting C met de dubbele vuist.
  28. Verplaats de rechter voet richting C en vorm een linker korte stand richting C. Maak tegelijktijdig een laag blok richting C met de rechter voorarm. Trek hierbij de linker vuist onder de linker oksel.
  29. Maak een middelhoge stoot richting C met de linker vuist en behoud hierbij de de linker korte stand richting C. Plaats hierbij de rechter vuist over de linker schouder.
  30. Maak een middelhoog voorwaarts blok met de rechter voorarm en vorm tegelijkertijd een linker lange loopstandrichting D door de rechter voet te draaien.
  31. Maak een hoge stoot richting D met de linker vuist en behoud hierbij de linker lange loopstand richting D. Voer 30 en 31 in achtereenvolgende bewegingen uit.
  32. Maak een lage snelle voorwaartse trap richting D met de linker voet en behoud de positie van de handen zoals in 32.
  33. Laat de linker voet zakken richting D en verplaats dan de rechter voet richting D in een stampende beweging en vorm een rechter lange loopstand richting D. Maak tegelijktijdig een hoge verticale stoot richting D met de dubbele vuist.

Sam-Il
Sam-Il
Sam-Il
Sam-Il