De betekenis van Pyongwon is ‘uitgestrekt, open veld’, groots en majestieus. Het is de twaalfde van in totaal 17 patronen die voorkomen in WTF Taekwondo. De poomsae is bedoeld voor houders van 4de dan en hoger. In totaal bestaat deze stijlvorm uit 34 bewegingen.

Betekenis: Uitgestrekt
Aantal bewegingen: 34
Graduatie: 4de dan
Begin: Gesloten gereedstand

  1. Hou de voeten naast elkaar en hou de armen gestrekt met de handen open. Deze overlappen elkaar ter hoogte van het onderlichaam.
  2. Blijf in dezelfde positie en trek de armen langzaam omhoog waarna uiteindelijk een dubbel meshand blok wordt uitgevoerd.
  3. Blijf in dezelfde positie en tek de handen erug naar de zijkanten, druk vervolgens de armen langzaam uit tot boven het hoofd totdat ze zijn gestrekt.
  4. Draai 90 graden in de richting van E zodat een rechts achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een laag meshand blok wordt uitgevoerd. De linkervuist bevindt zich op de heup.
  5. Draai 180 graden in de richting van W zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl met links een laag meshand blok wordt uitgevoerd. De rechtervuist bevindt zich op de heup.
  6. Beweeg de linkervoet zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een opwaartse elleboogslag wordt uitgevoerd. De linkervuist bevindt zich op de heup.
  7. Beweeg naar voren terwijl met rechts een voorwaartse trap wordt uitgevoerd.
  8. Laat het been vallen en draai 180 graden terwijl met links een rondwaartse trap wordt uitgevoerd.
  9. Laat het been vallen zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een midden meshand blok wordt uitgevoerd.
  10. Beweeg beide armen in een hoek voor het lichaam.
  11. Blijf in de stand zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een laag meshand blok wordt uitgevoerd.
  12. Trek beide armen achter het lichaam samen.
  13. Blijf in de stand zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een midden voorarm blok wordt uitgevoerd met KIHAP!
  14. Draai 90 graden in de richting van N zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl met links een rughandslag wordt uitgevoerd. De rechtervuist bevindt zich onder de linkerelleboog.
  15. Beweeg de rechtervoet langzaam van grond en val terug in de L-stand terwijl met rechts een rughandslag wordt uitgevoerd.
  16. Beweeg de linkervoet over de rechtervoet in de richting van E zodat een gekruiste positie wordt ingenomen terwijl twee elleboog slagen worden uitgevoerd. Deze lopen parallel aan de grond.
  17. Breng de rechtervoet hoog de lucht in en plaats een neerwaartse trap met stomp.
  18. Breng het rechterbeen van de grond zodat een kraanvogel stand wordt ingenomen terwijl een Keumgang blok wordt uitgevoerd.
  19. Blijf in dezelfde positie terwijl met rechts een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  20. Laat het rechterbeen vallen zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met links een opwaartse elleboog slag wordt uitgevoerd.
  21. Beweeg naar voren terwijl met links een voorwaartse trap wordt uitgevoerd.
  22. Laat hen been vallen en draai 180 graden terwijl met rechts een rondwaartse trap wordt uitgevoerd.
  23. Laat het been vallen zodat een rechts achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een midden meshand blok wordt uitgevoerd.
  24. Beweeg beide armen boven het hoofd.
  25. Blijf in dezelfde positie terwijl een laag meshand blok wordt uitgevoerd.
  26. Trek beide armen achter het lichaam samen.
  27. Blijf in de stand zodat een rechts achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een midden voorarm blok wordt uitgevoerd met KIHAP!
  28. Draai 90 graden in de richting van N zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl met rechts een rughandslag wordt uitgevoerd. De linkervuist bevindt zich onder de linkerelleboog.
  29. Beweeg de linkervoet langzaam van grond en val terug in de L-stand terwijl met links een rughandslag wordt uitgevoerd.
  30. Beweeg de rechtervoet over de linkervoet in de richting van W zodat een gekruiste positie wordt ingenomen terwijl twee elleboog slagen worden uitgevoerd. Deze lopen parallel aan de grond.
  31. Breng de linkervoet hoog de lucht in en plaats een neerwaartse trap met stomp.
  32. Breng het linkerbeen van de grond zodat een kraanvogel stand wordt ingenomen terwijl een Keumgang blok wordt uitgevoerd.
  33. Blijf in dezelfde positie terwijl met links een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  34. Laat het linkerbeen vallen zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een opwaartse elleboog slag wordt uitgevoerd.