Ilyo symboliseert eenheid. In het boedhistische geloof zal de geestelijke beschaving een eenheid vormen. Hierin zullen lichaam en geest, ik (subject) en jij (object), geest en gewaarwording een eenheid vormen. Het ideaal van taekwon-do bevindt in deze staat van Ilyo. Het uiteindelijke doel van taekwon-do is een discipline waarin we ons kunnen concentreren op iedere beweging, onthoudend van aardse obsessies.

Betekenis: Eenheid
Aantal bewegingen: 33
Graduatie: 7de dan
Begin: Parallele gereedstand

  1. Beweeg naar voren zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een dubbel meshand blok wordt uitgevoerd.
  2. Beweeg naar voren zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een midden stoot wordt uitgevoerd.
  3. Beweeg de linkervoet zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl gelijktijdig met links een laag voorarm blok en met rechts en opwaarts blok wordt uitgevoerd.
  4. Beweeg de linkervoet zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een dubbel meshand blok wordt uitgevoerd.
  5. Blijf in dezelfde positie terwijl met rechts een midden tegengestelde stoot wordt uitgevoerd.
  6. Verplaats de balans naar de linkervoet en spring naar voren.
  7. Land zodat de kraanvogel stand wordt ingenomen terwijl met links een speerhand verwurging wordt uitgevoerd met KIHAP!
  8. Draai op de bal van de rechtervoet terwijl met links een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  9. Laat het linkerbeen vallen zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een opwaarts x-blok wordt uitgevoerd.
  10. Open de handen en draai de polsen.
  11. Beweeg naar voren zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een midden stoot wordt uitgevoerd.
  12. Beweeg de linkervoet zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl gelijktijdig met links een laag voorarm blok en met rechts en opwaarts blok wordt uitgevoerd.
  13. Beweeg de linkervoet zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een dubbel meshand blok wordt uitgevoerd.
  14. Blijf in dezelfde positie terwijl met rechts een midden tegengestelde stoot wordt uitgevoerd.
  15. Verplaats de balans naar de linkervoet en spring naar voren.
  16. Land zodat de kraanvogel stand wordt ingenomen terwijl met links een speerhand verwurging wordt uitgevoerd met KIHAP!
  17. Beweeg naar voren terwijl met links een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  18. Laat het linkerbeen vallen zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een opwaarts x-blok wordt uitgevoerd.
  19. Beweeg naar voren zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een midden stoot wordt uitgevoerd.
  20. Beweeg de linkervoet zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl gelijktijdig met links een laag voorarm blok en met rechts en opwaarts blok wordt uitgevoerd.
  21. Trek de linkervoet terug naar de rechtervoet en draai 90 graden in de richting van E en breng de voeten bij elkaar.
  22. Terwijl dit wordt uitgevoerd horen de armen gekruist voor het lichaam te zijn en vervolgens moeten de vuisten worden gebald.
  23. Beweeg naar voren terwijl met links een voorwaartse trap wordt uitgevoerd.
  24. Laat het linkerbeen vallen en spring onmiddellijk op vanaf het linkerbeen, draai 180 graden in de lucht terwijl met rechts een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  25. Land zodat een rechts achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een opwaartse x-blok wordt uitgevoerd.
  26. Open de handen en draai de polsen.
  27. Beweeg naar voren zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met links een midden stoot wordt uitgevoerd.
  28. Beweeg de rechtervoet zodat een rechts achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl gelijktijdig met rechts een laag voorarm blok en met links en opwaarts blok wordt uitgevoerd.
  29. Trek de rechtervoet terug naar de linkervoet en draai 90 graden in de richting van W en breng de voeten bij elkaar.
  30. Terwijl dit wordt uitgevoerd horen de armen gekruist voor het lichaam te zijn en vervolgens moeten de vuisten worden gebald.
  31. Beweeg naar voren terwijl met rechts een voorwaartse trap wordt uitgevoerd.
  32. Laat het rechterbeen vallen en spring onmiddellijk op vanaf het rechterbeen, draai 180 graden in de lucht terwijl met links een rondwaartse trap wordt uitgevoerd.
  33. Land zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl een opwaartse x-blok wordt uitgevoerd.