Hwarang is vernoemd naar de Hwarang jongerenbeweging, die ontstond in de vroege 7de eeuw. De tul telt 29 bewegingen, die verwijzen naar de 29ste Infanterie divisie, waar Taekwon-do verder ontwikkelde.

De Taekwon-do leerling leert de volgende nieuwe technieken te oefenen in dit patroon:

  • Moa junbi sogi C – gesloten gereedstand C
  • Annun so sonbadak miro makgi – Handpalm duwend blok in zitstand
  • Niunja so ollyo jirugi – Opwaartse stoot in L-stand
  • Soojik so sonkal naeryo taerigi – Meshand neerwaartse slag in vertical stand
  • Nopunde dollyo chagi – Hoge rondwaartse trap
  • Niunja so yop palkup taerigi – Zijwaartse elleboogslag in L-stand
  • Moa so anpalmok kaunde yopahp makgi – Binnenarmblok midden in gesloten stand

De Taekwon-do leerling leert de volgende ritme’s te oefenen in dit patroon:

  • Normaal tempo – Normal motion

Betekenis: Jongerenbeweging
Aantal bewegingen: 29
Graduatie: 1ste kup
Begin: Gesloten gereedstand C

  • Verplaats de linker voet richting B en vorm een zittende stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog duwend blok richting D met de linker palm.
  • Maak een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist. Behoud de zittende stand richting D.
  • Maak een middelhoge stoot richting D met de linker vuist. Behoud de zittende stand richting D.
  • Maak een dubbel voorarm blok en vorm tegelijktijdig een liner korte stand richting A door de linker voet te verschuiven.
  • Maak een opwaartse stoot met de linker vuist en trek tegelijktijdig de rechter zijvuist voor de linker schouder. Behoud de linker korte stand richting A.
  • Maak een middelhoge stoot richting A met de rechter vuist en vorm tegelijktijdig een rechter gefixeerde standrichting A in een glijdende beweging.
  • Maak een neerwaartse slag met de rechter meshand en vorm een linker verticale stand richting door de rechter voet terug te trekken.
  • Verplaats de linker voet richting A en vorm een linker lopende stand richting A. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting A met de linker vuist.
  • Verplaats de linker voet richting D en vorm een linker lopende stand richting D. Maak tegelijktijdig een laag blok richting D met de linker voorarm.
  • Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter lopende stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  • Trek de linker voet bij de rechter voet en breng tegelijktijdig de linker palm naar de rechter voorvuist. Buig op het zelfde moment de rechter elleboog 45 graden.
  • Maak een middelhoge zijwaartse trap richting D met de rechter voet en trek tegelijktijdig beide handen in de tegengestelde richting. Laat deze richting D zakken en vorm een korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge buitenwaartse slag richting D met de rechter meshand.
  • Verplaats de linker voet richting D en vorm een linker lopende stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de linker vuist.
  • Verplaats de rechter voet richting D en vorm een rechter lopende stand richting D.Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting D met de rechter vuist.
  • Verplaats de linker voet richting E draaiend tegen de klok en vorm een rechter korte stand richting E. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting E met de meshand.
  • Verplaats de rechter voet richting E en vorm een rechter lopende stand richting E. Maak tegelijktijdig een middelhoge steek richting E met de rechter gestrekte vingertoppen.
  • Verplaats de rechter voet op lijn EF en vorm een rechter korte stand richting F. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting F met de meshand.
  • Maak een hoge draaiende trap richting DF met de rechter voet en laat deze zakken richting F.
  • Maak een hoge draaiende trap richting CF met de linker voet en laat deze dan zakken richting F en vorm een rechter korte stand richting F. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting F met de meshand. Voer 18 en 19 snel achter elkaar uit.
  • Verplaats de linker voet richting C en vorm een linker lopende stand richting C en maak tegelijktijdig een laag blok richting C met de linker voorarm.
  • Maak een middelhoge stoot richting C met de rechter vuist en vorm tegelijktijdig een rechter korte stand richting C door de linker voet terug te trekken.
  • Verplaats de rechter voet richting C en vorm een linker korte stand richting C. Maak tegelijktijdig een middelhoge stoot richting C met de linker vuist.
  • Verplaats de linker voet richting C en een rechter korte stand richting C en maak tegelijktijdig een middelhoge stoot met de rechter vuist.
  • Maak een drukkend blok met de x-vuist en vorm tegelijktijdig een linker lopende stand richting C door de linker voet naar C te slippen.
  • Verplaats de rechter voet naar C ineen glijdende beweging en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een elleboogsteek met de rechter elleboog richting C.
  • Breng de linker voet naar de rechter voet, draaiend tegen de klok in en vorm een gesloten stand richting B. Maak tegelijktijdig een voorwaarts blok met de rechter binnen voorarm en strek de linker voorarm neerwaarts naar de zijkant.
  • Maak een voorwaarts blok met de linker binnen voorarm en strek de rechter voorarm neerwaarts naar de zijkant.
  • Verplaats de linker voet richting B en vorm een rechter korte stand richting B. Maak tegelijktijdig eem middelhoog beschermend blok richting B met de meshand.
  • Breng de linker voet naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet richting A en vorm een linker korte stand richting A. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting A met de meshand.

Hwarang
Hwarang
Hwarang
hwarang_pattern4