Poomsee Hansoo vertegenwoordigt de kenmerken van het water. Vloeiend voortbewegen en de mogelijkheid tot aanpassen vormen de natuur van het water. Het is de 16de stijlvorm in WTF Taekwondo en bedoeld voor 7de dan Kukkiwon Taekwondo.

Betekenis: Vloeiend
Aantal bewegingen: 41
Graduatie: 7de dan
Begin: Gesloten gereedstand

  1. Beweeg naar voren zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl een midden rughand wig blok wordt uitgevoerd.
  2. Beweeg naar voren zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl een dubbele midden inwaartse hammervuist slag wordt uitgevoerd.
  3. Beweeg naar achteren zodat een links achterwaartse verdedigende positie wordt ingenomen terwijl met links een laag blok wordt uitgevoerd.
  4. Vanuit dezelfde positie wordt met rechts een hoge rughandvuist slag uitgevoerd.
  5. Beweeg de linkervoet naar een links voorwaartse positie terwijl met rechts een midden tegengestelde stoot wordt uitgevoerd.
  6. Beweeg naar achteren zodat een rechts achterwaartse verdedigende positie wordt ingenomen terwijl met rechts een laag blok wordt uitgevoerd.
  7. Vanuit dezelfde positie wordt met links een hoge rughandvuist slag uitgevoerd.
  8. Beweeg de rechtervoet naar een rechts voorwaartse positie terwijl met links een midden tegengestelde stoot wordt uitgevoerd.
  9. Beweeg naar achteren zodat een links achterwaartse verdedigende positie wordt ingenomen terwijl met links een laag blok wordt uitgevoerd.
  10. Vanuit dezelfde positie wordt met rechts een hoge rughandvuist slag uitgevoerd.
  11. Beweeg de linkervoet naar een links voorwaartse positie terwijl met rechts een midden tegengestelde stoot wordt uitgevoerd.
  12. Beweeg naar voren zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl een midden rughand wig blok wordt uitgevoerd.
  13. Draai 45 graden in de richting van NW zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met links een tijgerklauw aanval wordt uitgevoerd.
  14. Beweeg naar voren zodat de knie gebogen is.
  15. Spring op vanaf de linkervoet terwijl een dubbele opwaartse stoot wordt uitgevoerd.
  16. Beweeg de linkervoet achterwaarts zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl een laag blok wordt uitgevoerd.
  17. Beweeg naar achteren zodat een links achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl met links een laag meshand blok wordt uitgevoerd.
  18. Blijf in dezelfde positie terwijl met rechts een opgaand meshand blok wordt uitgevoerd.
  19. Beweeg naar een kraanvogel stand een plaats de vuisten op de rechterheup.
  20. Draai 90 graden terwijl met links een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  21. Laat het been vallen zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl een Jebipoom Mok-chigi wordt uitgevoerd.
  22. Beweeg naar voren terwijl met rechts een hoge voorwaartse trap wordt uitgevoerd.
  23. Laat het rechterbeen vallen en spring naar voren zodat de rechtervoet gekruist staat voor de linkervoet terwijl met rechts een rughandvuist slag wordt uitgevoerd en KIHAP!
  24. Draai 180 graden zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl met links een meshand slag wordt uitgevoerd.
  25. Beweeg naar voren terwijl met rechts een inwaartse rondwaartse trap wordt uitgevoerd.
  26. Laat het been vallen zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl met rechts een elleboog slag wordt uitgevoerd.
  27. Breng de linkervoet naar de rechtervoet en stap dan voorwaarts met de rechtervoet zodat een rechts voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een tijgerklauw aanval wordt uitgevoerd.
  28. Beweeg naar voren zodat de knie gebogen is.
  29. Spring op vanaf de rechtervoet terwijl een dubbele opwaartse stoot wordt uitgevoerd.
  30. Beweeg de rechtervoet achterwaarts zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl een laag blok wordt uitgevoerd.
  31. Beweeg naar achteren zodat een rechts achterwaartse positie wordt ingenomen terwijl met rechts een laag meshand blok wordt uitgevoerd.
  32. Blijf in dezelfde positie terwijl met links een opgaand meshand blok wordt uitgevoerd.
  33. Beweeg naar een kraanvogel stand een plaats de vuisten op de linkerheup.
  34. Draai 90 graden terwijl met rechts een zijwaartse trap wordt uitgevoerd.
  35. Laat het been vallen zodat een links voorwaartse positie wordt ingenomen terwijl een Jebipoom Mok-chigi wordt uitgevoerd.
  36. Beweeg naar voren terwijl met links een hoge voorwaartse trap wordt uitgevoerd.
  37. Laat het linkerbeen vallen en spring naar voren zodat de linkervoet gekruist staat voor de rechtervoet terwijl met links een rughandvuist slag wordt uitgevoerd en KIHAP!
  38. Draai 90 graden zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl met rechts een meshand slag wordt uitgevoerd.
  39. Beweeg naar voren terwijl met links een inwaartse rondwaartse trap wordt uitgevoerd.
  40. Laat het been vallen zodat een L-stand wordt ingenomen terwijl met links een elleboog slag wordt uitgevoerd.
  41. Draai 45 graden in de richting van N op de bal van de linkervoet.