De twaalfde tul, Gae-Baek is vernoemd naar generaal Gae Baek (660 n.Chr.). Deze generaal leefde gedurende het Baek Je rijkdom (7de eeuw). Het diagram stelt zijn extreme en strikte militaire leiderschap en discipline voor.

Betekenis: Generaal
Aantal bewegingen: 44
Graduatie: 2de dan
Begin: Parallelle gereedstand

  1. Beweeg de rechtervoet naar C tot een korte stand richting D met het linkerbeen voor, terwijl je een kruisblok maakt met de meshand.
  2. Maak een lage gedraaide trap naar D met de rechter voet met de handen in dezelfde positie.
  3. Brend de rechtervoet omlaag naar D tot een lange loopstand met rechts voor terwijl je een stoot midden geef met de rechtervuist.
  4. Geeft een stoot midden naar D met de linkervuist, terwijl je in de lange stand blijf staan. Mak deze twee stoten in een versneld tempo.
  5. Breng de rechtervoet naar C tot een lange stand richting D met het linkerbeen voor terwijl je een hoge blok geeft met de linker onderarm.
  6. Maak een lage blok richting D met de linker onderarm terwijl je in lange stand richting D blijft staan. Maak deze twee blokken in een versneld tempo.
  7. Maak een hoge blok naar AD met een dubbele booghandblok terwijl je er tussendoor kijkt en in een lange loopstand blijf staan.
  8. Draai je hoofd naar D terwijl je een gebogenstand A richting D op het rechterbeen maakt.
  9. Beweeg de linkervoet omlaag naar AD tot een zitstand richting AC, terwijl je een opwaartse blok naar AC maakt met de linker handpalm.
  10. Maak een middenhoge stoot naar AC met de rechtervuist, terwijl je in zitstand blijf zitten richting AC. Maak deze twee laatste bewegingen in een opeenvolgende beweging.
  11. Maak een rugkant vuisslag naar AC met de linkervuist, terwijl je in zitstand richting AC blijft.
  12. Beweeg de rechtervoet over lijn AB en breng de linkervoet naar C tot een L-stand met het linkerbeen voor, terwijl je een dubbele meshand verdedigingsblok maakt naar C.
  13. Maak een lage snelle voorwaartse trap naar C met de linkervoet terwijl je handen in dezelfde positie blijven.
  14. Breng de linkervoet naar C tot een lange stand met het linkerbeen voor, terwjil je een hoge steek naar C maakt met de linkerhand.
  15. Maak een hoge steek naar C met de rechterhand terwijl je in lange stand blij staan.
  16. Maak een zijwaartse trap midden richting C met rechts terwijl je beide handen in de tegenovergestelde richting trekt.
  17. Beweeg de rechtervoet naar C tot een kortestand richting D met het linkerbeen voor, terwijl je een dubbele verdedigingsblok richting D maakt.
  18. Beweeg de rechtervoet tegen de klok in naar D tot een korte stand met links voor richting C terwijl je een dubbele verdedigingsblok naar C maakt.
  19. Beweeg de linkervoet tegen de klok in naar D tot een korte stand richting D met links voor terwijl je een dubbele meshand verdedigingsblok maakt richting D.
  20. Beweeg de linkervoet over lijn CD tot een zitstand richting A terwijl je een rechter negen-vormige blok maakt.
  21. Beweeg de rechtervoet naar D tegen de klok in tot een loopstand met links voor richting C, terwijl je een lage meshand blok richting C maakt.
  22. Maak een rechter rondwaartse trap naar BC en breng het been dan omlaag naar C.
  23. Maak een gesprongen zijwaartse trap naar C met de rechtervoet. Maak deze twee trappen in een versnelde beweging.
  24. Land richting C en maak een loopstand met rechts voor, terwijl je een dubbele opwaartse stoot maakt richting C.
  25. Maak een hoge blok naar AD met een dubbele booghandblok terwijl je er tussendoor kijkt en in een lange stand blijft staan.
  26. Maak een opwaartse blok naar C met de linkervuist terwijl je in lange stand blijft staan.
  27. Beweeg de rechtervoet over de lijn CD tot een lange stand met het linkerbeen voor richting D terwijl je een met de linker handpalm ondersteunde rechter elleboog stoot maakt.
  28. Spring naar D tot een X-stand richting BD met rechts voor terwijl je een hoge blok richting D maakt met de rechter onderarm ondersteund door de linker vuist.
  29. Beweeg de linker voet naar BC tot een zitstand richting BD terwijl je een opwaartse blok richting BD met de rechter handpalm maakt.
  30. Maak een midden hoge stoot richting BD met de linkervuist terwijl je in zitstand blijft staan. Maak deze twee laatste bewegingen in een opeenvolgende beweging.
  31. Maak een rugkant vuisslag met rechts terwijl je in een zitstand richting BD blijft staan.
  32. Beweeg de linker voet naar C tot een loopstand met links voor terwijl je een hoge tegengestelde slag richting C maakt met de rechter meshand.
  33. Beweeg de rechtervoet naar A op ongeveer een halve schoudebreedte terwijl je een rondwaartse trap op middenhoogte richting C met rechts maakt.
  34. Beweeg de rechtervoet omlaag naar C en draai dan tegen de klok in tot een lange stand richting D met links voor, terwijl je op de rechter bal van de voet draait en tevens een dubbele hoge stoot richting D maakt.
  35. Maak een middenhoge opwaartse stoot met een rechter midden knokkel vuist, door de zijkant van de linker vuist tegen de voorkant van de rechterschouder te brengen terwijl je het linkerbeen terug trekt in een korte stand richting D met links voor.
  36. Beweeg de rechtervoet naar D tot een zitstand richting B terwijl je een linker negen-vormige blok maakt.
  37. Maak een lage tegengestelde meshand blok naar C met beide handpalmen omhoog gericht terwijl je in zitstand blijft staan.
  38. Maak een lage meshandblok naar D met de de rechter handpalm omlaag en de linker palm omhoog gericht terwijl je in zitstand blijft staan. Maak deze twee blokken in versneld tempo.
  39. Beweeg de linkervoet naar D in een stampende beweging tot een zitstand richting A terwijl je een W-blok maakt met de buitenkanten van de onderarmen.
  40. Beweeg de linkervoet naar C in een stampende beweging tot een zitstand richting B terwijl je een W-blok maakt met de buitenkanten van de onderarmen.
  41. Beweeg de rechtervoet naar C tot een loopstand richting C met rechts voor terwijl je hoge blok met de voorkant van de rechter onderarm maakt.
  42. Maak een midden stoot richting C met de linker vuist terwijl je in een lange stand blijft staan.
  43. Beweeg de rechtervoet over de lijn CD tot een loopstand richting D met links voor terwijl je een hoge blok met de voorkant van de linker onderarm maakt.
  44. Maak een midden stoot richting C met de rechter vuist terwijl je in een lange stand richting D blijft staan.

Gae-Baek
Gae-Baek
Gae-Baek
Gae-Baek
gaebaek_pattern5