Chung-Mu was de bijnaam van Admiraal Yi Soon-Sin, uitvinder van het eerste oorlogsschip (Kobukson) in 1592. Men zegt dat dit schip de voorloper is van de huidige onderzeeërs. Het patroon eindigt met een linkerhand aanval om de rouwige dood van de admiraal, die geen kans kreeg zijn ongekende talent te tonen.

De Taekwon-do leerling leert de volgende nieuwe technieken te oefenen in dit patroon:

  • Twimyo yopcha jirugi – Vliegende zijwaartse trap
  • Gunnun so sonkaldung nopunde ahp taerigi – Tegengestelde meshandslag hoog in loopstand
  • Kaunde dwitcha jirugi – Midden achterwaartse trap
  • Twigi – jumping
  • Annun so palmok kaunde ahp makgi – Midden armblok in zitstand
  • Niunja so kyocha sonkal kaunde yop makgi – X-meshandblok midden in L-stand
  • Gunnun so doo sonbadak ollyo makgi – Dubbel handpalm opwaarts blok in loopstand

De Taekwon-do leerling leert de volgende ritme’s te oefenen in dit patroon:

  • Normaal tempo – Normal motion

Betekenis: Admiraal
Aantal bewegingen: 30
Graduatie: 1ste dan
Begin: Parallele gereedstand

  1. Verplaats de linker voet richting B en vorm een rechter korte stand richting B. Maak tegelijktijdig een dubbel meshand blok.
  2. Verplaats de rechter voet naar B en vorm een rechter lopende stand richting B. Maak tegelijktijdig een hoge voorwaartse slag richting B met de rechter meshand en breng de linker achter hand voor het voorhoofd.
  3. Verplaats de rechter voet naar A, draaiend met de klok en vorm een linker korte stand richting A. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting A met de meshand.
  4. Verplaats de linker voet richting A en vorm een linker lopende stand richting A. Maak tegelijktijdig een hoge steek richting A met de linker vlakke vingertoppen.
  5. Verplaats de linker voet richting D en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  6. Draai het gezicht richting C en vorm een linker gebogen gereedstand richting C.
  7. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting C met de rechter voet.
  8. Laat de rechter voet zakken naar C en vorm een rechter korte stand richting D. Maak tegelijkertijd een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  9. Maak een vliegende zijwaartse trap richting D met de rechter voet snel na deze verplaatst te hebben richting D en landt dan richting D en vorm een linker korte stand richting D. Maak tegelijkertijd een middelhoog beschermend blok richting D met de meshand.
  10. Verplaats de linker voet naar E draaiend tegen de klok en vorm een rechter korte stand richting E. Maak tegelijkertijd een laag blok richting E met de linker voorarm.
  11. Strek beide handen uit alsof een tegenstander zijn hoofd te pakken en vorm tegelijkertijd een linker lopende stand richting E door de linker voet te slippen.
  12. Maak een opwaartse trap richting E met de rechter knie en trek beide handen naar beneden.
  13. Laat de rechter voet zakken naar de linker voet en verplaats dan de linker voet richting F en vorm een linker lopende stand richting F. Maak tegelijktijdig een hoge voorwaartse slag richting F met de rechter omgekeerde meshand, breng hierbij delinker achterhand onder het rechter ellebooggewricht.
  14. Maak een hoge draaiende trap richting DF met de rechter voet en laat deze dan zakken naar de linker voet.
  15. Maak een middelhoge achterwaartse trap richting F met de linker voet. Voer 14 en 15 snel achter elkaar uit.
  16. Laat de linker voet richting F zakken en vorm een linker korte stand richting E. Maak tegelijktijdig een middelhoog beschermend blok richting E met de voorarm.
  17. Maak een middelhoge draaiende trap richting DE met de linker voet.
  18. Laat de linker voet zakken naar de rechter voet en verplaats dan de rechter voet naar C en vorm een rechter gefixeerde stand richting C. Maak tegelijktijdig een u-vormig blok richting C.
  19. Spring op en maak een gehele draai, tegen de klok in en land op dezelfde plek om een linker korte stand richting C te vormen. Maak tegelijkertijd een middelhoog beschermend blok richting C met de dubbele meshand.
  20. Verplaats de linker voet naar C en vorm een linker lopende stand richting C. Maak tegelijkertijd een lage steek richting C met de rechter opstaande vingertoppen.
  21. Maak een achterwaartse slag richting D met de rechter rugkant vuist en maak een laag blok naar C met de linker voorarm. Vorm tegelijktijdig een rechter korte stand richting C door de linker voet terug te trekken.
  22. Verplaats de rechter voet naar C en vorm een rechter lopende stand richting C. Maak tegelijktijdig een middelhoge steek richting C met de rechter rechte vingertoppen.
  23. Verplaats de linker voet richting B, draaiend tegen de klok en vorm een linker lopende stand richting B. Maak tegelijktijdig een hoog blok richting B met de linker dubbele voorarm.
  24. Verplaats de rechter voet naar B en vorm een zittende stand richting C. Maak tegelijkertijd een middelhoog voorwaarts blok richting C met de rechter voorarm en maak dan een hoge zijwaartse slag richting B met de rechter rugkant van de vuist.
  25. Maak een middeloge zijwaartse trap richting A met de rechter voet, draaiend tegen de klok in en laat deze dan zakken richting A.
  26. Maak een middelhoge zijwaartse trap richting A met de linker voet, draaiend met de klok.
  27. Laat de linker voet zakken richting A en maak dan een controlerend blok richting B met de x-hand. Maak tegelijkertijd een linker korte stand richting B door de linker voet te verschuiven.
  28. Verplaats de linker voet richting B en vorm een linker lopende stand. Maak tegelijktijdig een opwaarts blok richting B met de dubbelle palm.
  29. Verplaats de linker voet op lijn AB en maak dan een stijgend blok met de rechter voorarm. Vorm tegelijkertijd een rechter lopende stand richting A.
  30. Maak een middelhoge stoot richting A met de linker vuist en behoud hierbij de rechter lopende stand richting A.

Chung-Mu
Chung-Mu
Chung-Mu
chungmu_pattern4