In het oosten wordt hemel en aarde geïnterpreteerd als de creatie van de wereld of het begin van de menselijke geschiedenis. Vandaar dat Chon-Ji het eerste patroon is dat de beginner dient te leren. Het patroon bestaat uit twee identieke delen: één deel dat de hemel weerspiegeld, de ander de aarde.

De Taekwon-do leerling leert de volgende nieuwe technieken te oefenen in dit patroon:

  • Narani junbi sogi – Parallelle gereed stand
  • Gunnun so bakatpalmok najunde makgi – Lage voorarm blok in loopstand
  • Gunnun so kaunde ahpjoomuk jirugi – Voorvuist stoot midden in loopstand
  •  Niunja so anpalmok kaunde makgi – Midden binnen armblok in L-stand

De Taekwon-do leerling leert de volgende ritme’s te oefenen in dit patroon:

  • Normaal tempo – Normal motion

Betekenis: Hemel en aarde
Aantal bewegingen: 19
Graduatie: 8ste kup
Begin: Parallelle gereedstand (Narani Junbi Sogi)

  1. Plaats de linker voet naar B tot linker lange loopstand richting B en en maak tegelijktijdig een laag blok richting B met de linker onderarm.
  2. Verplaats de rechter voet richting B tot een rechter lange loopstand naar B en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting B.
  3. Verplaats de rechtervoet naar A, draaiend met de klok, tot een rechter lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een laag blok richting A met de rechter onderarm.
  4. Verplaats de linkervoet richting A tot een linker lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting A.
  5. Verplaats de linker voet naar D tot een linker lange loopstand richting Den maak tegelijktijdig een laag blok richting D met de linker onderarm.
  6. Verplaats de rechter voet naar D tot een rechter lang loopstand richting D en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting D.
  7. Verplaats de rechtervoet naar C, draaiend met de klok, tot een rechter lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een laag blok richting C met de rechter onderarm.
  8. Verplaats de linker voet naar C tot een linker lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting C.
  9. Verplaats de linker voet naar A tot een rechter korte stand richting A en maak tegelijktijdig een middelhoog blok naar A met de binnenkant van de linker onderarm.
  10. Verplaats de rechter voet naar A tot een rechter lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting A.
  11. Verplaats de rechtervoet naar B, draaiend met de klok, tot een linker korte stand richting B en maak tegelijktijdig een middelhoge blok naar B met de binnenkant van van de rechter onderarm.
  12. Verplaats de linker voet naar B tot een linker lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting B
  13. Verplaats de linker voet naar C tot een rechter korte stand richting C en maak tegelijktijdig een middelhoog blok naar C met de binnenkant van de linker onderarm.
  14. Verplaats de rechter voet richting C tot een rechter lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting C.
  15. Verplaats de rechter voet richting D, draaiend met de klok, tot een linker korte stand richting D en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de rechter onderarm richting D.
  16. Verplaats de linker voet richting D tot een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting D.
  17. Verplaats de rechter voet naar D tot een rechter lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting D.
  18. Verplaats de rechter voet naar C tot een tot een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting C
  19. Verplaats de linker voet richting C tot een rechter lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting D.

Chon-Ji